Kyungwoo Chun jest jednym z czołowych artystów zajmujących się fotografią oraz performansem z Korei Południowej. Studiował w Seulu oraz Niemczech. Obecnie również pracuje jako profesor na swojej macierzystej uczelni. Międzynarodowe uznanie przyniosły mu charakterystyczne fotografie wykonane przy wydłużonym czasie naświetlania. Od wczesnych lat 2000. Kyungwoo Chun oprócz fotografii zaczął interesować się również performansem. Od tego czasu zrealizował wiele prac performatywnych w przestrzeni publicznej na całym świecie, także w Gdańsku. Artysta powraca bowiem do nas po dekadzie od pierwszej zorganizowanej wystawy w CSW ŁAŹNIA z nowymi pracami. Jako punkt wyjścia obierając rozważania podjęte na wystawie zrealizowanej w 2010 roku oraz pracę wykonaną podczas pobytu w Polsce, pt. „Uneven: Mazurka”, w której artysta poruszał temat Okrągłego Stołu, przy którym prowadzono obrady w 1989 roku, a który obecnie jest eksponowany w Pałacu Prezydenckim w Warszawie. Na wystawie w 2010 roku Chun stworzył również pracę pt. „Golden Table/Złoty Stół”, która składała się z 1000 kawałków, na których mieszkańcy Gdańska nanieśli swoje wspomnienia z czasów Okrągłego Stołu oraz wpływu, jaki na ich życie wywarł ruch Solidarność. Kyungwoo Chun przekazał pracę pt. „The Golden Table/Złoty stół” do kolekcji Europejskiego Centrum Solidarności. Na obecnej wystawie będzie można oprócz pracy „Uneven: Mazurka” zobaczyć 3 cykle fotograficzne pt. „The Weight”, „Face to Face” oraz „Nine Editors”, które w charakterystyczny dla Kyungwoo Chuna sposób ukazują portretowanych ludzi. Nie zabraknie również akcji performatywnych, w tym m.in. dokumentację performansu zrealizowanego na Times Square w Nowym Jorku pt. „Versus”, który wymagał od anonimowych uczestników tego, żeby usiedli z głowami opierającymi się na ramionach nieznajomych z zamkniętymi oczami o ustalonym czasie. Kolejną pracą prezentowaną na wystawie będzie wideo oparte na performansie „Seventeen Moments”, które zostało zrealizowane z udziałem 17 doświadczonych europejskich tancerzy, którzy musieli ćwiczyć w ten sam sposób, aby wykonywać idealne ruchy. To przedstawienie, które zaczyna się od pojedynczego zatrzymania do najbardziej nieświadomego, rutynowego oddechu, a kończy tym samym zatrzymaniem. Chun uważa, że nikt nie potrafi łatwo zdefiniować „momentu”, który ostatecznie jest porównywany z długością oddechu poszczególnej osoby i z resztą życia (czasem).
Trzonem wystawy będą jednak dwie nowe prace performatywne: „Krzesło słuchacza/The Listener’s Chair” oraz „Wspomnienia/Reminiscene”. Praca pt.:” Krzesło słuchacza” swoją premierę miała w Seulu w Ilmin Museum of Art w 2020 roku. W projekcie może wziąć udział każdy zainteresowany podzieleniem się swoją historią. Tak artysta zaprasza do wzięcia udziału w akcji:
„Powiedz swoją historię konkretnej osobie lub całemu światu o tym, o czym chcesz opowiedzieć lub o czymś, o czym pragniesz powiedzieć, ale wcześniej nie mogłeś tego zrobić”.
Można będzie nagrać swoją wypowiedź anonimowo we wcześniej zaaranżowanej przestrzeni w pomieszczeniu mowy (odnowionej budce telefonicznej), która stanie przy CSW ŁAŹNIA w Nowym Porcie lub przesłać drogą internetową na adres krzeslosluchacza@laznia.pl. Nagrane głosy będą dostępne do odsłuchania w przestrzeni galerii, a każdy zwiedzający będzie proszony o odsłuchanie do końca każdej rozpoczętej wypowiedzi. Druga akcja performatywna i wideo pt. „Wspomnienia/Reminiscence” jest nową pracą przygotowaną na tę wystawę w CSW ŁAŹNIA, którą artysta zamierza kontynuować w innych miastach po Gdańsku. Do projektu zostali zaproszeni seniorzy z Trójmiasta i okolic, którzy chcieliby podzielić się częścią swoich osobistych wspomnień. Każdy tydzień wystawy będzie poświęcony jednej osobie, a nagrania wideo wypowiedzi będą dostępne w przestrzeni galerii oraz online na stronie ŁAŹNI jedynie podczas trwania projektu. Film wideo zostanie również przekazany wszystkim uczestnikom i ich rodzinom jako nowe wspomnienie wraz z dedykacją od artysty.
Jak powstawała wystawa "Vive Versa"
Kyungwoo Chun w rozmowie z Jolantą Woszczenko