Wernisaż: 01.07.2022 o godz. 18.00, o godz. 18.30 oprowadzanie kuratorskie
Termin wystawy: 01.07-28.08.2022
Miejsce prezentacji: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk
Bert Theis (ur. 1952 Luksemburg – zm. 2016 tamże) – artysta, aktywista. Jego twórczość można postrzegać jako nieustanną próbę tworzenia sytuacji, które pozwalają widzowi poczuć swoją obecność i miejsce w otaczającym świecie, jednocześnie zachęcając do refleksji. Prace Theisa, chętnie określane przez niego mianem „filozoficznych”, zawsze odnoszą się do kontekstu, w którym powstają, i są wiernym odbiciem politycznego, społecznego i artystycznego zaangażowania twórcy. Ich wysmakowana estetyka skłania zarówno do dialogu, jak i introspekcji. Dla Theisa sztuka była narzędziem emancypacji, humor – intelektualną bronią, a artysta – odpowiedzialną i krytyczną istotą społeczną.
Sprzeciwiając się „ikonograficznemu zanieczyszczeniu” tak zwanego „społeczeństwa spektaklu” [1], artysta bardzo wcześnie porzucił praktykę malarską i od połowy lat 90. tworzył „platformy” i „pawilony”, które – dosłownie i w przenośni – eksponowały i wynosiły na wyższy poziom korzystających z nich ludzi. Na przykład na Biennale w Wenecji w 1995 roku przygotował Potemkin Lock – całkowicie biały pawilon, który zachęcał widzów do zrobienia sobie przerwy na relaks i kontemplację. W 1997 roku dla Skulptur Projekte w Münster stworzył Platformę filozoficzną – miejsce dyskusji i wymiany poglądów, które okazało się niezmiernie popularne wśród odwiedzających. Z czasem Theis kontynuował udoskonalanie zasad i odkrywanie potencjału tych dwóch dzieł.
Jego zainteresowanie problematyką historyczną, społeczną i miejską dało mu szereg zleceń na prace w przestrzeni publicznej, jak np. Spirala Warburga. Un monument aux vivants w Strasburgu, odsłonięta w 2002 roku czy instalacja 2551913, stworzona w 2013 roku dla paryskiego Parc de la Butte-du-Chapeau-Rouge. W 2001 roku Theis otworzył Isola Art Center w robotniczej dzielnicy Isola w Mediolanie, w której mieszkał od 1993 roku. To kolektywna platforma dla artystów, architektów, filozofów i mieszkańców, za której sprawą – przy pomocy sztuki – miał zamiar stworzyć „konkretną utopię”. W ciągu piętnastu lat liczne wystawy, performanse, prezentacje i szereg innych wydarzeń stały się zbiorową walką o zachowanie więzi społecznych i zwalczanie spekulacji nieruchomościami w dzielnicy. Od śmierci Theisa w październiku 2016 roku mieszkańcy, robotnicy, intelektualiści i młode pokolenie artystów podtrzymują jego ideały w ogrodzie społecznościowym Isola Pepe Verde i w samozarządzającej się fabryce RiMaflow.
(skrót tekstu z wystawy Building Philosophy – Cultivating Utopia w Mudam Luxembourg, 2019)
[1] Pojęcie ukute w latach 60. XX w. jako krytyka społeczeństwa konsumpcyjnego i mass mediów.
Wystawa Berta Theisa w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku skupi się na pracach artysty w przestrzeni publicznej oraz ich relacji z kontekstem zewnętrznym i otaczającą architekturą. Oprócz tego przedstawione zostaną polityczne i społeczne aspekty twórczości Theisa na przykładzie jego prac wideo, kolaży, modeli i akcji publicznych, w szczególności związanych z Isola Art Center i Isola Utopia.
Enrico Lunghi (ur. 1962 Luksemburg) – kurator, autor. Studiował historię sztuki i historię na Uniwersytecie Humanistycznym w Strasburgu. W latach 1991–1995 był asystentem naukowym w Narodowym Muzeum Historii i Sztuki Luksemburga, a następnie w latach 1996–2008 dyrektorem artystycznym Casino Luxembourg – Forum Sztuki Współczesnej, które założył wraz z Jo Koxem. Od 2009 do 2016 roku był dyrektorem generalnym Mudam (Muzeum Sztuki Współczesnej Luksemburga). Był kuratorem z ramienia Luksemburga na Biennale w Wenecji w 1995 roku (Bert Theis, Potemkin Lock), w 1999 roku (Simone Decker, Chewing and Folding Projects) i w 2007 roku (Jill Mercedes, Endless Lust). W 2009 roku był kuratorem francuskiej społeczności Walonia-Bruksela w Wenecji, prezentując projekt Jacquesa Charliera 100 Sexes d’artistes. W latach 2005–2011 był przewodniczącym IKT (Międzynarodowego Stowarzyszenia Kuratorów Sztuki Współczesnej). Kurator wielu wystaw i autor szeregu tekstów na temat współczesnej sztuki i artystów. Od 2017 roku jest kierownikiem badań w Ministerstwie Edukacji (SCRIPT) oraz na Uniwersytecie Wielkiego Księstwa Luksemburga (IRMA). W 2019 roku był kuratorem m.in. retrospektywy Berta Theisa Building Philosophy – Curating Utopia w Mudam Luxembourg, Un monde, un seul, pour demeure – Oeuvres des collections des Frac Nouvelle Aquitaine w Château de Biron (Dordogne) oraz Celebration Factory Filipa Markiewicza w Kunsthalle Osnabrück.
Wstęp wolny
Godziny otwarcia:
wtorek-piątek: 14.00-20.00
sobota i niedziela: 12.00-20.00