„TRANSIT-POLEX. Human transport system” to wystawa site-specific wpisana w przestrzeń LKW Gallery i nawiązująca wprost do jej pierwotnej funkcji – czyli TIRa z przyczepą, kontenerem morskim do transportu międzynarodowego. W przypadku tego projektu kontekst, do którego odsyła nas artysta, to nielegalny przerzut ludzi w brutalnych warunkach: przemycanych jak kontrabanda, eksportowanych/importowanych jak towary.
W ostatnich czasach zbyt często trafiamy na informacje o takich procederach i ich tragicznych skutkach.
Jednak, mimo przytłaczającego tematu, narracja prezentowanej pracy opowiadana jest konsumpcyjnym językiem, przypominającym ofertę wycieczkową czy rozkład jazdy. TIR, a w zasadzie jego przyczepa, staje się tutaj środkiem transportu ludzi przez granicę, a jednocześnie ironicznym quasi biurem podróży.
Integralną częścią działania artystycznego jest akcja związana z możliwością nabycia przez publiczność biletu na ten specyficzny rodzaj transportu. Jednak dochód z tej sprzedaży nie zasili budżetu fikcyjnej firmy TRANSIT-POLEX, a pomoże NGO-som i fundacjom charytatywnym, walczącym o ludzką godność na wschodniej granicy naszego kraju, w obliczu narodowego kryzysu humanitarnego.
Filip Ignatowicz - artysta wizualny, malarz, reżyser, dydaktyk.
Urodził się w 1990 r. w Gdańsku, gdzie ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych. Jego praca dyplomowa „Produkcja, komercjalizacja i hype – czyli o konsumowaniu sztuki”, którą obronił w 2014 roku w pracowniach profesorów: H. Cześnika, W. Czerwonki i R. Florczaka, została nagrodzona przez MKiDN podczas wystawy Najlepsze Dyplomy ASP w Polsce. Laureat prestiżowej Nagrody dla Młodych Twórców Kultury Prezydenta Miasta Gdańska (2020). Ignatowicz jest także absolwentem reżyserii w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Jego krótkometrażowy debiut reżyserski „Nowy Bronx” – fabularny film o młodzieży z gdańskiej dzielnicy Nowy Port, stworzony pod opieką prof. Roberta Glińskiego – pokazywany był na ponad 40 międzynarodowych festiwalach filmowych na całym świecie i zdobył 7 nagród filmowych.
Od 2017 roku Filip pracuje, jako wykładowca na Wydziale Malarstwa gdańskiej ASP. W 2018 roku obronił pracę doktorską zatytułowaną „Festyn sztuki. Konsument versus kultura – czyli o fake’u, lovebranding’u i autoutowarowieniu”. W swoich ostatnich pracach najczęściej przygląda się kondycji człowieka funkcjonującego w rzeczywistości konsumpcyjnej. Jego twórczość – choć wynika z malarstwa – jest multidyscyplinarna. Realizuje prace wideo, obiekty, instalacje, performanse, a także akcje w przestrzeniach publicznych. Zajmuje się również filmem, fotografią, projektami artystyczno-badawczymi, wideo-scenografią oraz działaniami internetowymi. Jest autorem stale rozwijanych projektów FIGNACY&co oraz artUNBOXING.
www.instagram.com/fignacy