Krótko opisując „Trzy lub dwa” to wystawa, na której zaprezentowane zostaną prace trójki artystów, mniej lub bardziej związanych ze środowiskiem łódzkim skupionym wokół Galerii Wschodniej. Dwóch fotografów, jeden malarz.
Artyści biorący udział w wystawie Jerzy Grzegorski, Igor Omulecki, Arkadiusz Sylwestrowicz to prywatnie znajomi, ich twórczość na pierwszy rzut oka wyraźnie różni się od siebie, łączy ich jednak skłonność do eksperymentowania, poszukiwania nowych ścieżek w tradycyjnym języku sztuki.
„Trzy lub dwa” zatem to wystawa o relacjach, tych zachodzących w świecie artystycznym, ale również o tych, które niosą w sobie potencjał stworzenie czegoś nowego, budowania dodatkowych kontekstów i znaczeń poza pojedynczym dziełem. Ekspozycja zostanie zaaranżowana w taki sposób, by uwypuklić dialog pomiędzy artystami i poszczególnymi pracami. Prace zestawione zostaną ze sobą, tak by zbudować wspólną przestrzeń, nawiązać ze sobą rozmowę.
Podsumowując:
„Trzy lub dwa” to wystawa o relacjach, budowaniu narracji, kreowaniu nowych znaczeń na podstawie zdawać by się mogło przypadkowego zestawienia prac fotograficzno-malarskich trójki artystów.
„Trzy lub dwa” to wystawa o fotografii.
„Trzy lub dwa” to wystawa o malarstwie.
„Trzy lub dwa” to wystawa o artystycznym eksperymencie.
„Trzy lub dwa” to wystawa wciągająca do zabawy pracami trójki artystów i językami dwóch dziedzin sztuki. Po dodaniu trzy i dwa daje pięć. Po odjęciu jeden. Co liczby te oznaczają w numerologii? Znaczenia można mnożyć…
Arkadiusz Sylwestrowicz (ur. 1971, Łódź)
Studiował na ASP w Gdańsku. Obecnie prowadzi pracownię Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych na Wydziale Malarstwa w ASP w Gdańsku. Reprezentuje ten rodzaj abstrakcji, w którym sztuka zajmuje się samą sobą. Tworzy dzieła malarskie, filmy wideo, obiekty. Prowadzi eksperymenty z materią obrazu, poszukuje nowych, nieznanych wcześniej sposobów malowania. Jego prace prezentowane były m.in. w: Museo Nahim Isaias, Guayaquil, Ekwador; Galeria Foksal, Warszawa; Art Vilnius 2016, Wilno, Litwa; Galeria Wschodnia, Łódź; CSW ŁAŹNIA, Gdańsk; CSW Zamek Ujazdowskich, Warszawa; Muzeum Narodowe Pałac Opatów w Gdańsku; Bienal Nomade, Cuenca, Ekwador; MAC, Santiago de Chile; MAVI Museo De Artes Visuales, Santiago de Chile; Muzeum Sztuki, Łódź. Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki Łódź; Muzeum Narodowe Pałac Opatów Gdańsk; Galeria Foksal, Warszawa; Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa; Galeria EL, Elbląg; M.A.C. Santiago de Chile.
Igor Omulecki (ur. 1973, Łódź)
Artysta wizualny, fotograf i pedagog. Wykłada na Akademii Sztuki w Szczecinie i Szkole Filmowej w Łodzi. Stypendysta Ministra Kultury oraz m.st. Warszawy. Nagrodzony w wielu konkursach, m.in.: IPA Award, PMH, ExhibitA, Photolucida Critical Mass, Cannes Lions, Europe’s Premier Creative Award. Jego prace charakteryzują się dużą różnorodnością. W ostatnich latach skupiają się głównie na kwestii percepcji wzrokowej i nowej formy obrazowania. Ma w swoim dorobku kilkaset publikacji prasowych i dziesiątki wystaw. Twórczość Omuleckiego prezentowana była m.in. w Barbican w Londynie, The Centre for Contemporary Art w Tel Avivie, Matadero w Madrycie, Muzeum Narodowym Zachęta i MSN w Warszawie, a jego prace znajdują się w zbiorach Jankilevitsch Collection, Zachęty w Szczecinie i wielu innych galerii.
Jerzy Grzegorski (ur. 1955 r. w Łodzi)
Studia : PWSSP w Łodzi 1975-1980 ( obecnie Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego). Dyplom w roku 1980 na Wydziale Malarstwa i Grafiki. Autor instalacji, rzeźb, obiektów fotograficznych, rysunków oraz sztuki site-specific. Wystawiał prace w wielu galeriach publicznych i prywatnych w kraju m.in. w Lublinie, Łodzi, Wrocławiu, Koszalinie, Zielonej Górze, Warszawie oraz za granicą, miedzy innymi brał udział w wystawach: „Polski drzeworyt współczesny” w Schweitzingen w Niemczech, w I Biennale „Grafika Europejska” w Grenoble, w „Site-Ations” – Artists' Project w Cardiff, w „Under One Roof” w Podevill w Berlinie, w V Edycji Konstrukcji w Procesie „Co-existence” w Mitze Ramon w Izraelu, „Another Language” w Muzeum Sztuki Współczesnej w Hajfie, w VI Edycji Konstrukcji w Procesie w Melbourne. W 1990 roku jest współzałożycielem Międzynarodowej Fundacji „Konstrukcja w Procesie”, której jednym z głównych celów było powołanie w Łodzi Muzeum Artystów oraz tworzenie i organizowanie kolejnych edycji Konstrukcji w Procesie. Współzałożyciel i współprowadzący (wraz z Adamem Klimczakiem) Galerię “Wschodnia”, działającą od 1984 roku w Łodzi. Za swoją działalność artystyczną oraz za promocję młodej sztuki polskiej w 1990 roku otrzymał nagrodę Ministerstwa Kultury i Sztuki. Był stypendystą Fundacji Krasner-Pollok (1995) w Nowym Jorku oraz w latach 1989–1994 stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki. Kurator wielu wystaw sztuki polskiej i zagranicznej. Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki w Łodzi; Muzeum Narodowym w Szczecinie; Muzeum Sztuki Współczesnej w Hajfie (Izrael); Kolekcji Banku Światowego w Waszyngtonie (USA); Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, kolekcji „Moje Archiwum” Andrzeja Ciesielskiego; kolekcji fotografii Dariusza Bieńkowskiego; „Galerii Wymiany” Józefa Robakowskiego.