"Z co piątym naszym oddechem wdychamy tlen wyprodukowany przez plankton."
-Dr Sylvia A. Earle, National Geographic Explorer
Projekt Noise Aquarium Victorii Vesny dotyczy problemu zanieczyszczenia oceanów falami dźwiękowymi, generowanymi przez człowieka. Do stworzenia pracy artystka wykorzystała skany 3D mikroorganizmów tworzących plankton oraz unikatowe techniki naukowego obrazowania. Wszystko po to, by móc zanurzyć odbiorców w ‘akwarium’, w którym otaczające ich morskie mikro-stworzenia osiągają wielkości wielorybów. Projekt powstał w wyniku interdyscyplinarnej współpracy z biologami, chemikami, nano-toksykologami oraz twórcami animacji. Victoria Vesna wspólnie z Alfredem Vendl, dyrektorem Scientific Visualization Lab (Laboratorium Wizualizacji Naukowych) na University of Applied Arts Vienna oraz grupą jego doktorantów, we współpracy z United Motion Labs, NYU Steinhardt, University of Veterinary Medicine Vienna i Department of Integrative Zoology University of Vienna stworzyła instalację, której celem jest zwiększanie świadomości o zagrożeniach wodnej bioróżnorodności.
Plankton to podstawowy składnik morskiego łańcucha pokarmowego, kluczowy komponent ziemskiego ekosystemu. Naukowcy uważają, że te drobne morskie organizmy produkują od 50% do 85% tlenu znajdującego się w ziemskiej atmosferze. Współczesne badania i naukowa literatura pełne są uderzających przykładów, jak generowane przez cywilizację dźwięki szkodzą dużym zwierzętom morskim. Dowodem są zdjęcia zdezorientowanych delfinów czy wielorybów, które tracąc naturalną orientację w przestrzeni, zostały uwięzione na brzegu lub wpłynęły na mieliznę. Ciągle jednak niewiele wiemy o wpływie fal dźwiękowych na mikroorganizmy tworzące plankton, nie mówiąc o obecności mikroplastiku, który dodatkowo zagraża ekologicznej równowadze.
Victoria Vesna, artystka i profesorka na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles jest przekonana, że zanieczyszczenia dźwiękiem i odpadami szkodzą również mikroorganizmom tworzącym plankton. W swojej pracy artystka powiększyła niedostrzegalne gołym okiem mikroorganizmy do wielkości wielorybów. Siedem mikroskopijnych organizmów zostało przeskanowanych tomograficznie i odtworzonych w cyfrowych, trójwymiarowych modelach. Praca symuluje jak niewielkie organizmy morskie, mogą doświadczać antropogenicznego hałasu.
Jak zauważają twórcy projektu:
Kryzys ekologiczny to kryzys ludzki. Oceany nie mogą być traktowane jako płaska, błękitna powierzchnia, w której znikają wszelkie antropogeniczne pozostałości. Żyje tam bowiem wiele organizmów, które cierpią w wyniku naszych odpadków i hałasów. Jesteśmy świadomi negatywnego wpływu, jakie ma zanieczyszczenie wody odpadami i chemikaliami na duże ssaki. Odbyło się wiele dyskusji na ten temat. Ignorujemy jednak niezauważalne i niesłyszalne, głęboko odizolowane środowisko.
Dr Victoria Vesna, artystka i profesor Wydziału Projektowania, Sztuki i Mediów oraz Dyrektorka Art|Sci Center przy Akademii Sztuki w California NanoSystems Institute (CNSI). Poprzez swoje instalacje bada wpływ technologii komunikacyjnych na zachowanie zbiorowości oraz postrzeganie zmian, jakie zachodzą w naszej tożsamości pod wpływem innowacji naukowych. Zaprasza do długotrwałej współpracy kompozytorów, ekspertów z dziedziny nanonauki, neurobiologii oraz biologii ewolucyjnej.
Dyrektor Science Visualization Lab: Dr Alfred Vendl jest reżyserem i pisarzem z wykształceniem chemicznym. Obecnie kieruje Laboratorium Wizualizacji Naukowej na Wydziale Sztuk Cyfrowych Uniwersytetu Sztuk Stosowanych w Wiedniu. Ma na swoim koncie około 80 publikacji naukowych z zakresu materiałoznawstwa, archeometrii i technologii sztuki. Jest scenarzystą, reżyserem i/lub producentem ponad 200 filmów dokumentalnych w prime-time m.in. dla ORF, ARD, ZDF, WDR, BR, ARTE, BBC, Discovery, Smithsonian i WNET.
Animacja komputerowa: Martina R. Fröschl, jest projektantką cyfrową zajmującą się animacją komputerową i wizualizacjami naukowymi. Studiowała technikę mediów w St. Pölten i projektowanie mediów w Hagenberg w Austrii, a w 2009 roku ukończyła studia. Obecnie jest doktorantką w zakresie projektów wizualizacji naukowych w Laboratorium Wizualizacji Naukowej na Wydziale Sztuk Cyfrowych Uniwersytetu Sztuk Stosowanych w Wiedniu.
Programowanie: Glenn Bristol, jest programistą komputerowym, fotografem i artystą cyfrowym zamieszkałym w Wiedniu. Jest jednym z członków założycieli United Motion Labs, założonego w 2005 roku. UML jest eksperymentalnym laboratorium zajmującym się tworzeniem immersyjnych instalacji audiowizualnych. Glenn Bristol jest zaangażowany w każdy etap produkcji - od filmowania, tworzenia treści, pre/postprodukcji, VJingu, DJingu, tworzenia narzędzi programowych, administracji IT oraz obsługi dokumentacji fotograficznej, wideo i poklatkowej.
Praca Paula Geluso skupia się na teoretycznych, praktycznych i artystycznych aspektach zapisu i odtwarzania dźwięku. Jest współredaktorem Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-channel Audio, wydawanego przez Focal Press-Routledge, a obecnie pełni funkcję adiunkta muzyki i dyrektora ds. technologii muzycznych na Uniwersytecie Nowojorskim, a także dyrektora studyjnego w Harvestworks Digital Media Arts Center w Nowym Jorku.
Stephan Handschuh jest biologiem, który koncentruje się na obrazowaniu mikroskopowym i wizualizacji 3D. W 2012 roku został pracownikiem naukowym w zakładzie obrazowania na Uniwersytecie Weterynaryjnym w Wiedniu. Jest również członkiem grupy ds. wizualizacji naukowej Uniwersytetu Sztuk Stosowanych w Wiedniu, gdzie pracuje nad stworzeniem naukowo znaczących modeli 3D mikroskopijnych próbek zwierząt.
Thomas Schwaha jest zoologiem specjalizującym się w morfologii i ewolucji zwierząt, a także technikach obrazowania. Studiował biologię na Uniwersytecie Wiedeńskim i uzyskał stopień doktora w zakresie morfologicznych aspektów miękkiego ciała bryozoanów. Od 2011 pracuje na Wydziale Zoologii Integracyjnej Uniwersytetu Wiedeńskiego.
Projekt Noise Aqarium jest częścią projektu „STUDIOTOPIA” współfinansowanego z programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa.
#studiotopia #artandscience #sustainabledevelopment